אב טיפוס הינו הדגם הראשוני של המוצר, אשר לרוב משתמשים בו כדי לקבל תובנות על המוצר לפני שמתחילים לייצר אותו, בשלב שפתרון "באגים" עדיין פשוט וזול (לאחר שמתחילים לייצר מוצר בכמויות גדולות, פתרון תקלות הוא מסובך ויקר מאוד).
להרחבה אודות אבטיפוס >>
אחת הדרכים הטובות ביותר לקבל חוות דעת אובייקטיבית ובונה היא על ידי שימוש בקבוצות מיקוד. לאחר שקבוצת המיקוד חווה את השימוש במוצר במשך זמן מסויים, הפרטים והקבוצה באופן כללי יכולים לתת לחברה הצעות ורעיונות כיצד לשפר או לתקן את המוצר הקיים.
קבוצת מיקוד של לקוחות מורכבת מאנשים בטווח הגילאים ובמאפיינים שלהם המוצר שלנו מיועד. כך למשל קבוצת המיקוד יכולה להיות של נערים ונערות, סטודנטים או אנשים בני 50 פלוס. קבוצת המיקוד תבחן את המוצר ואת האבטיפוס שלו כך בכדי לאמוד את איכותו. כאשר מוצר נמצא בשלב האבטיפוס, שימוש בקבוצת מיקוד הינה דרך יעילה לבחון את מידת הצלחתו העתידית.
כאשר חברה מייצרת מוצר מסוים, היא עושה זאת תוך התחשבות בדעת הקהל הרווחת שהתגלתה באמצעות מחקרי שוק שביצעה בטרם עת. למרות שבמקרים רבים מחקרי השוק מניבים פירות, לא תמיד ניתן לקלוע בדיוק לדרישת הצרכן רק באמצעותם. כאשר חברה מאפשרת לקבוצת מיקוד לחוות שימוש באבטיפוס של המוצר, היא למעשה מבצעת בדיקה בתנאי שטח אמיתיים, בקרב האנשים שעשויים להיות לקוחות פוטנציאליים ולכן ההצעות לשיפור שקבוצת המיקוד תספק לחברה, עשויות לתרום להצלחתו העתידית של המוצר.
מומלץ לבדוק כל מוצר עם קבוצת מיקוד בטרם יציאתו לשוק משום שזו דרך יעילה שבה חברה יכולה לגלות האם המוצר עונה על דרישותיו של קהל היעד. יתרה מכך, באמצעות השימוש בקבוצת מיקוד יכולה החברה לדעת באיזה קהל יעד היא צריכה לבחור, לדוגמה, ייתכן וקהל היעד אליו כיוונה החברה בתחילה היה בטווח גילאים מבוגר, אך ראתה בקבוצת המיקוד שדווקא הקהל בטווח הגילאים הצעיר אהב יותר את האבטיפוס שסיפקה. בהתאם לכך, כאשר יתקבל המוצר המוגמר, תוכל החברה לבחור באסטרטגיה השיווקית הטובה ביותר עבורה.
השלבים לתכנון, עיצוב ופיתוח מוצר חדש בצורה נכונה >>